úterý 2. dubna 2013

úklid

Už jste někdy vyzkoušeli jedlou sodu?
Myslím na úklid, čištění a tak .
Já na ni vsadila a musím se hned začerstva podělit.
Nevím, jak vy, ale já jsem se nyní po všech pokusech, často s omyly ustálila na pracích prostředcích běžně dostupných.
Dříve jsem zkoušela mnohé a v kategorii bio, ještě více.
Chtěla bych se s vámi podělit o následující zjištění.
V pracích prášcích je mnoho placeba - různých solí, čistě jen proto, aby hospodyňka měla dobrý pocit, že se prádlo dobře vypere, když použije plnou odměrku. Aktivních účinných látek je přitom v běžném prášku kolem 20%. S gely je to trochu jiné, ale v podstatě podobné. Ty jsou zase nevhodné na bílé prádlo, protože bělící látky nelze, zatím, vyrobit v tekuté podobě. Proto by se na bílé prádlo měl používat sypký prášek.. Tolik  můj výcuc z volně dostupných informací.

V testech dopadal výborně sliz na prádlo.



Sliz, je sice ošklivé slovo, ale docela vystihuje následnou kombinaci surovin : 25g jedlé sody + 25g nastrouhaného mýdla ( jadrové, či s jelenem) + 1l vody..




Jedna dávka je 250 ml na jednu pračku. Namícháním tedy vzniknou dávky čtyři. Určitě sliz neskladujte. Mohl by se zkazit. Jeho příprava skutečně není nijak náročná...

S výsledkem praní jsem více než spokojená. Mám zkušenost s praním v mýdle, ale jedlá soda mu dala tu správnou sílu. Prádlo krásně voní a poradilo si i s tvrdošijným spodním prádlem. Na výbornou obstála směska i při teplotě 60° a 90°.
Další výhodou je jeho biologická odbouratelnost a cenová dostupnost.
Neříkám, hoďte prášky do popelnice, to ne, jen pokud hledáte alternativu, či chcete zkoušet, směle do " slizu".

Další z věcí, které mě zlobí je trouba.( Ne, nebudu zde fušovat do práce elektrikáři.) Jen, ač nejsem šmudla, trápí mne čistota. Přesněji usazeniny v troubě i na sporáku. Vyzkoušela jsem opět mnohé a i dosti agresivní prostředky se silně nestabilním výsledkem. Nestabilním proto, že můj výkon byl ve velkém nepoměru vynaložených sil k výsledné čistotě..
A to by tady ovšem nesměla být ta naše jedlá soda, aby si i s tímto problémem neporadila..




Čistidlo vznikne smícháním jedlé sody a běžného prostředku na nádobí..






Vše dobře promícháme prstem či špachtličkou. Vznikne řidčí pasta, tekutá asi jako čerstvý med. Tu pak nanášíme hadříkem, či houbičkou na nečistá místa, dočišťujeme čistou vodou a následně koukáme, jak to krásně jde. Trouba je téměř jako nová. Navíc, při prvním "slavnostním " pečení krásně voní..
A pan Colin mlsně ke sporáku kouká..

Dnes již dost o práci.

Přeji krásné  a čisté jaro!

Žádné komentáře:

Okomentovat